vineri, 27 iulie 2012

Să cunoaştem: abrevieri,prescurtări, acronime






Hello, hello!
M-am gândit să scriu acest post după ce astăzi, jumătate din zi, mintea mea a fost plecată cu sorcova și m-am chinuit să îmi dau seama de la ce vine OPIS; știu ce înseamna, dar m-am gândit că toate aceste litere or fi inițialele altor cuvinte.
Şi uite aşa am căutat eu pe Google "what OPIS means", pe site-uri cu prescurtări și nimic. Ca într-un final colega mea sa dea un search în DEX.
Surpriza??? Da!!!! Este cuvânt romanesc. Vreți să știți ce înseamna?

ÓPIS, opise, s. n. (Înv.) Listă de acte, registru, indice, inventar. – Din rus. opis. SURSA

Am ajuns să folosim în vocabularul nostru atâtea cuvinte englezești (sau din altă limbă) încât uitam de ale noastre.Sincer nu m-am gândit că este un cuvânt romanesc.
Uite că mi s-a dat peste nas :P Am mai învățat ceva astăzi.

Voi aţi pățit vreodată aşa ceva? Ce prescurtări vă dau(v-au dat) bătăi de cap?

Tot cercetând aceasta problemă, a prescurtărilor și acronimelor colega mea a dat peste un site foarte util în aceasta problemă: ACRONIMFINDER . Îți găsește acronimele cele mai cunoscute, în general, ale limbii engleze.
Totuși când am încercat termenul nostru SMURD iată ce mi-a găsit: 
"What does SMURD stand for?
Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (Mobile Emergency Service for Resuscitation and Extrication, Romania)"

Am încercat și cu MAI și mi-a găsit rezultate. Însă pentru limba romană nu conține acronimele tuturor instituțiilor.Au fost câteva pe care nu le-am găsit.

Apropo, știți ce înseamnă acronim? 
ACRONÍM, acronime, s. n. Cuvânt format din prima sau primele litere ale cuvintelor dintr-o sintagmă, dintr-o expresie, dintr-un titlu etc. – Din fr. acronyme.  SURSA

Dar abreviere?
ABREVIÉRE, abrevieri, s.f. Acțiunea de a abrevia și rezultatul ei; (concr.) cuvânt, titlu etc. prescurtat; prescurtare, abreviație; simbol. [Pr.: -vi-e-] – V. abrevia. SURSA

Abrevierea este apropiată de conceptul de acronim, dar nu este identică cu acesta, deși face parte din aceeași familie largă a prescurtărilor.

Abrevierile sunt folosite intens în referințele bibliografice, în indexuri și nu numai. Cercetând "măritul" Google am dat peste o astfel de listă. O împărtăşesc cu voi: PRESCURTARI ÎN REFERINŢELE BIBLIOGRAFICE ROMANEŞTI.

Îmi aduc aminte că am început să prescurtez cuvintele în clasa a 5- a când trecerea de la dictarea învățătoarei la cea a profesoarei a fost destul de brusca și și-a pus amprenta pe caligrafia mea. 
La istorie aveam o profesoara care dicta foarte repede și ajunsesem să îmi scriu mai toată lecția folosind prescurtări. Aveam și un dicționar de prescurtări la sfârșitul caietului :P

În facultate cred că singura metodă care te ajută să înregistrezi tot folosește la bază prescurtarea și abrevierea.

De faimosul messenger ce să mai zicem.Chiar folosim atât de mult prescurtările încât și în mesaje am început să le folosim.Iar reclama TV  "Esti obo?/Nu sunt plicti!/BRB" bate un apropo.

Cred că cel mai mare dezavantaj al prescurtărilor este această formă a lor de a intra în vocabular și în rutina de scriere. Unele persoane am observat ca îl folosesc inclusiv în scrierea mail-urilor tip office.Cu acest lucru nu sunt de acord.Poate între persoanele care se cunosc foarte bine, colegi de munca, dar nu între partenerii de afaceri, de oricare natura ar fi aceștia.Cel putin eu nu sunt de acord.

 Desi recunosc că în limbajul pe care îl folosesc pe messenger îmi vei găsi prescurtări :d  Guilty!

Ce ziceți, am învățat ceva astăzi?Eu una sigur!O sa visez OPIS!

See U Soon!

PS. Vedeți cum folosesc prescurtări :P